söndag 25 mars 2012

Min stil


Hur beskriver man sin stil när man är en riktigt kappvändare? Och när verkligheten inte stämmer med fantasin? Jag börjar genast drömma och ojar mig när jag ser riktigt lantliga hem, Oh vad fint! Så här vill jag ha det! Och sen när jag ser grafisk toppdesign bankar mitt hjärta lite extra. Likaså sekelskifte i pastell. Men vårt hem är långt ifrån dessa världar. Jag är rastlöst, gillar förändring, tröttnar snabbt och påverkas av trender. Jag tror ofta att jag gillar svartvitt, grå och sand bäst, men när vi kommer till beslut blir det ofta mönster och färg som får följa med hem.

Men några saker verkar är ändå typiskt i vårt hem, i lite olika skepnader och som ofta byts ut.



Färska blommor. Eftersom jag är urdålig på krukväxter och heller inte så intresserad gör färska blommor de gröna inslaget i vårt hem. Min vardagslyx är att köpa flera och stora buketter och sedan sprida ut i små vaser.
Tavlor. Det finns många texter inramade, Therese Sennerholt, egna skapelser och inramade vykort köpta utomlands. Vi har väldigt många egna foton inramade, jag tycker det skapar en personlighet och skulle aldrig drömma om att köpa en tavla från IKEA. Många illustrationer från mitt jobb får självklart också komma upp på väggen.
Doftljus. Finns i nästan alla rum. Kan inte få nog. Både vackert, mysigt och jag är beroende av dofter. Slutar aldrig att jaga nya märken och Den perfekta doften.


Hyllor, byråer och tavellister där jag kan göra små arrangemang och ändra om utan att spika i väggen. Praktiskt och passar en som tröttnar snabbt och gillar förändring.


Bokstäver. Jag vet att alla trendspanare spår att 2012 blir döden för alla bokstäver som vi envisats att placera ut i våra hem. Men jag gillar fortfarande bokstäver i alla de former och har svårt att tro att jag i och med trendgiljotinen kommer kasta ut mina versaler.
Glas och porslin. Skålar, vaser, små pynt för mina blommor och installationer. Kan inte besöka en loppis utan att ta med mig konkurrens hem till köksskåpen. Lyllo mig att vi har väldigt generösa förvaringsytor i köket.
Svenskt Tenn. Klassiker som alltid känns som ett säkert kort för mig. Jag tröttnar inte. Jag köper gärna fler men skulle aldrig kasta ut. Brickor och underläggen är mina favoriter och det finns alltid någonting från Strandvägen med på min önskelista. Annars är jag nog inte så värst klassisk.

Titta nu in på Fabriken och se vad fina tolkningar alla har gjort av temat "Min Stil".

10 kommentarer:

  1. Inte är det helt lätt att sätta finget på sin stil, men du verkar ha hittat dina grundstenar. :-)

    Jag är en doftoholic också! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är precis likadan. På mindre än en timme kan jag gå från att vilja inreda hela hemmet som en lantidyll till att vilja bo i ett pastelligt Leila bakar-program och sen vidare till att vilja ha ett stilrent ljust hem fyllt av designklassiker.

    SvaraRadera
  3. Jätte fina bilder och känner samma känsla till glas och porslin. Det ger en extra kick i inredningen! En fin dag till dig, MALIN

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig i allt! Flytta runt, göra installationer, falla pladask för trender. Ha en fantasi om vad man vill, men inte riktigt hitta dit. Men det är väl kanske bra och tur att man är föränderlig :)

    Stor kram till dig och magen!!

    SvaraRadera
  5. Hihi, kunde varit jag som skrivit den texten!
    Lyckligtvis har min man vant sig vid mina nycker och ommöbleringar numera ;)

    SvaraRadera
  6. Du har ju en jättefin stil. Kanske att det liksom inte finns ett namn för den - joó: Anna-stilen. Och den är inte fy skam den inte.

    Och du skåpet - njae. Ingen liten bil med stort tungt skåp med glasdörrar på taket. Utan det gjorde ROOM åt oss. Ända hem till vardagsrummet ;)) MEN det är från Frankrike:))

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder du visar!! Jättefint har du hemma hos dig.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder! Jag gillar din stil massor:)

    SvaraRadera
  9. Skönt att lätt kunna förändra, när man får inspiration.
    Bilder, bokstäver, gillar jag också.

    Och jag tycker om det du visar.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera