fredag 25 januari 2013

Att hetsa upp sig


Om jag hetsar upp mig lite över barnkorv med nallefejs är det ingenting (absolut ingenting!) mot hur upprörd jag blir över Livsmedelsverkets senaste rapport

"Livsmedelsverket har analyserat tungmetallerna arsenik, bly och kadmium i olika produkter för små barn: modersmjölksersättning, gröt, välling och vegetabiliska drycker, som ris- och havredryck. Även produkter för barn med särskilda medicinska behov har ingått."

Arsenik!?!

Men som alltid är det lätt att hetsa upp sig och sedan utan fakta gå runt och känna sig orolig och lurad. Jag tror på att äta så naturligt som möjligt, i måttliga mängder. För vuxen som barn. Jag undviker till exempel halvfabrikat och light-produkter, och väljer gärna eko om det finns. Inget överdrivet, mest sunt förnuft. 

Men, jag tror också att man måste göra vissa val för att "familjen" ska funka. Jag tror att det gäller att hitta en väg som man själv känner sig trygg med. 

Efter att ha läst hela rapporten samt frågor och svar inser jag att det återigen handlar om sådant vi redan vet, till exempel att varierad kost är bra. 

"Är det bättre att göra hemgjord gröt och välling?

Nej, även vanliga spannmål, som till exempel havregryn, skrädmjöl och ris, kan innehålla skadliga ämnen. Hemlagad gröt och välling innehåller inte lika mycket järn som industritillverkade produkter, vilket är en nackdel eftersom små barn kan ha svårt att få tillräckligt med järn.


Här kan man läsa fler frågor och svar i ämnet. Framför allt bör man göra det om man använder produkter gjorda på ris. 

Jag har gett mina barn Skrädmjölsgröt från 7 månader. De har parallellt fått välling och på så sätt fått i sig det extra järntillskott de behöver. Skrädmjölsgröt känns mycket mer naturlig, är betydligt billigare  och kokas precis som vanlig gröt. Den blir aningen kletig så jag blandar ut med mosad banan (eller annan frukt) och ibland mjölk. Men återigen, "pulvergröt" när det är definitivt enklare. När det gäller välling har jag inte hittat något smidigt alternativ.

En mycket påläst och klok mamma tipsade mig om detta i min första mammagrupp (Ja, du AM) och jag är väldigt tacksam för det. Detta är ingenting som varken BCV eller någon av mina andra morsa-kompisar har vetat om, så jag tänkte att det kunde vara ett bra tips (för er i den målgruppen). 

Och med det önskar jag en fridfull, trevligt och mysig fredagskväll, helt utan oro och bekymmer. 


5 kommentarer:

  1. Ja, jag hade aldrig hört om skrädmjölsgröt innan du berättade det för ett taf sedan. Florpan ska definitivt få testa det när det är dags.

    Kram och trevlig fredagskväll till dig!!

    SvaraRadera
  2. Och föresten... Nallekorven... håller med. Vidrigt!!

    SvaraRadera
  3. Iuuuh! Så synd att de tillverkar skräpmat till kids med lockande saker! Och varför (varför!!!) är transfetter fortfarande ok i sve när förbjudet i andra länder!??? Giftfett som aldrig går ur kroppen. Finns i smörgåsen (!!) - inte de som är fullkorn, i alla singoalla/ballerinakakor etc.

    Spännande med gröten. Äter du den oxå?

    Nu ska vi äta lite pata negra salami - mmmm, ingen skit i dem:)
    Kramkramkram och tack för ett viktigt inlägg!
    u

    SvaraRadera
  4. Oj oj, här gäller det att passa sig. Det var ju tur att du bara såg det på bild på min insta så att det inte överraskades med nallekorv till frukost här hemma. Då hade ni troligtvis åkt hem..

    SvaraRadera
  5. Stolt som tuppen blir jag när du refererar till mig som klok & påläst. Ska tänka på det nästa gång jag gormat åt ungarna. Du e go!

    SvaraRadera