onsdag 17 april 2013

Man måste misslyckas för att bli lycklig


Om det fanns ett ordspråk som sa att "det viktigaste är inte att lyckas, det är att ha roligt under misslyckandets gång", skulle det passa bra att beskriva gårdagens svordomar framför spisen med. Plåt efter plåt med misslyckade macarons som vägrade ge oss någon som helst fot. Vi pratade, skrattade, svor, kliade oss i huvudet och undrade vad som egentligen gick fel? Ingen aning.... vi gjorde ju allt efter mitt super-recept. Mer om vår vändning (del ett) kan ni läsa hos min sidekick Petra. Hoppas att hon tänker presentera olika desserter man kan göra på de misslyckade resterna. Spännande! 


Men man säger ju att man måste misslyckas för att bli lycklig.... eller gör man? Hur som helst går det verkligen inte för sig att slänga två hela satser macarons. Även om den inte "lyfter". Absolut inte. Hur fula, spruckna och toppiga de än blev är smaken ingen som helst fel på. Så cirtonvarianten blev miniminipavlovas igår. Lite sockerplåster på såren, så att säga. 


I dag provade jag stora sötlakritsmaränger med min lemon curd, kesella vanilj och färska hallon. Grande succé!! Nu har jag förråden fyllda med citron- och lakritsmaränger. Små, fula, men naggande goda. Jag försöker komma på tänkbara efterrätter med minimaränger nu. Vad passar med citron och lakrits? Förslag?

Och ni undrar förstås om det blir några macarons till barnkalaset. Oh no. Nu tänker jag i nya banor. I morgon tar jag nya tag med konditormössan på. Efter regn kommer solsken.

6 kommentarer:

  1. Vad retligt!! Jag har gjort macarons en gång och de blev också smarriga och ganska fula:)

    SvaraRadera
  2. Haha! Sockerplåster på såren... du roliga kvinna...! ;)

    SvaraRadera
  3. Nä, det blir inte alltid som man tänkt sig... Men det där såg väldigt gott ut ändå!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Ibland skulle jag vilja vara N, tänk och komma hem till dig efter en dag på jobbet och de där söta sakerna står på bordet! Fantastiskt!

    SvaraRadera
  5. Men jag tycker faktiskt att dessa är finare (och säkert godare). Herre gud vad jag kan tänka mig att sitta där och vara eran lilla smak-ätare. Ja tack! Du vet var jag bor, skicka inbjudan ;))

    KRAM.
    u

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Lilla U, de här ser godare ut än macaroner ;-) Och citron-lakrits låter ju supergott!

    SvaraRadera