tisdag 23 april 2013

NY I LOVE U


Jag har burit på en liten hemlighet. En resehemlighet. För några veckor sen bokade vi en resa till världens bästa stad. New York. Nu är det inte långt kvar. Inte långt tid kvar tills jag är omringad av gula taxibilar som inte är 020-bilar, av varuhus som inte heter varken Åhléns eller NK, av restaurangutbud som tar mig till svindlande höjder och tills underskottet av kvalitetstid med min kära man återfått en normalnivå.

Den stora utmaningen är nu att planera in lagom mycket saker. Att planera in "inte-planerad-tid" också. Det är inte jag så bra på. Jag vill ju äta the deal closer, en gång för alla, återuppleva frukosten på Café Gitane och Penelope, promenera hela high line park walk, äta vårrullar på Spice market, fynda vintage på Hells Kitchen Flea market, brunch på Pastis, drinkar i tekoppar på The Back Room, göra Harlem, Williamsburg, drunkna i Sephoras och Anthropologies utbud, köpa cashmere på Uniqlo, beundra utsikten på Boom-Boom, känna sig hemlig på l'Esquina... Jag har så många favoriter.

Vilka är era favoriter? Vad får jag inte missa? Nu när jag ändå är på gång och inte-planerar...

10 kommentarer:

  1. Alltid spännande att räkna ner tiden till en resa. NY är nog mitt absoluta drömresmål. Har funnits i tankarna i några år och jag känner allt starkare att det är en stad jag verkligen vill åka till. Önskar dig en riktigt trevlig resa! Liza

    SvaraRadera
  2. Åh åh åh! Så underbart det låter. :) Jag har inga som helst tips att komma med men tänker att jag borde spara alla dina tips inför framtiden. Nu är det inte långt kvar tills jag åker till Paris. Det blev ett nytt objektiv. Hur blir det för dig? Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle säga Hgh line och Uniqlo - men det har du redan skrivit upp!
    En ÄKTA dimsum i Chinatown kan rekommenderas förresten! Min kusins fru är kinesiska fr början och brukar ta med oss på små ställen där hon beställer :-)

    Annars tar jag dina tips efter du varit där.
    Vi åker nämligen i vinter (hela familjen!) till dels Florida och dels några dar i NYC!

    /karinssurvey

    SvaraRadera
  4. Åh, så härligt!!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Åh så underbart med NYC för kvalitetstid!! Avundsjuksdöden.

    Esquina, Spice Market och Gitane, eh låter som att du har full koll ju?!! Ser massor fram emot reserapport och ev nya upptäckter!

    Kram Lina

    SvaraRadera
  6. Jag bidrar inte med något här heller tyvärr, har aldrig besökt NY. Men jag tänker nogsamt hänga här för att följa upp tipsen. I sommar åker vi till Florida och NY hela högen, så därför suger jag i mig tips som en svamp. Ska bli sjukt roligt!

    SvaraRadera
  7. Vi har varit där två gånger och mitt bästa tips är att stanna länge *ler* Vi har varit där två veckor var gång för att verkligen hinna se så mkt som möjligt, vi har haft vårt barn med oss båda gångerna och det har gett fina minnen för livet för oss alla. Vi har promenerat mycket i Central Park och ägnat en hel del tid åt att gå på museum.

    SvaraRadera
  8. Kära nån! Nu vill ju jag också åka!!!

    SvaraRadera
  9. Ojoj, den dag jag äntligen kommer dit ska jag verkligen ta med mig dina tips!!
    Har inte varit där men har knasigt nog ändå ett litet tips till dig, och det är Eataly som ligger på 5:th avenue (hm skriver man så..). Du kanske känner till det, det är ett italienskt fullkomligt fantastiskt mat-paradis, med en tokbra saluhall och olika avdelningar där man kan äta (eller så väljer man från olika kök (kött/fisk/pasta etc) och kan ändå sitta ihop.
    Jag har varit på Eataly i Turin, men de har ställen på några fler ställen i världen, däribland NY. Jag har knappt ätit så gott någonstans och parmesanen, salamin och den andra maten vi köpte med oss hem var helt enkelt världsklass.
    Och kaffet, och dessertdisken, ren magi..
    Men, nu kanske du inte åker till NY för att frossa i italienskt och dina resväskor kanske ska fyllas med annat än korv och ost :-), kunde bara inte låta bli att tipsa..
    Ja, att välja bland utbudet i den stan kan inte vara helt enkelt :-)!

    SvaraRadera
  10. Kul! Jag drar också till NYC inom kort. Ska se vilka tips jag kan snappa upp och Gitane är definitivt ett av dem.

    SvaraRadera