måndag 16 september 2013

Sjukt god citronkladdkaka




Citron är en av mina absoluta favoritsmaker. I mat, i dofter och i synnerhet, i sötsaker. När jag var gravid första gången hade jag cravings på just citron och jag åt tonvis. Som en gravt beroende kom jag hem efter en hård arbetsdag, klyftade upp citroner likt äpplen och glufsåt. En masse. Trots detta missbruk ligger citron fortfarande överst på min smak-i-topp-lista.

Låt oss då prata om denna kaka. Kakan som är så i in *svärord* god. Jag är en sällskapsfikare, det vill säga att jag fikar sällan ensam. Jag vill ha sällis i mitt sockerrus. Men för den här kakan gäller tydligen andra regler. Eller inga regler. Jag fikar innan lunch, jag tar om och jag fikar helt obehindrat i min ensamhet. I dag åt jag direkt ur formen. Den här kakan har ruckat min värld. Amen.


Citronkladdkaka

1 st citron 
150 gram smör 
2 st ägg 
2,5 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
1,5 dl vetemjöl 

Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en form, ca 20 cm. Smält smör och låt svalna. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.

Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter. Pudra med florsocker, servera med lättvispad grädde och eventuellt lakritssås.


10 kommentarer:

  1. Oh denna måste jag prova, ÄLSKAR citron. Hoppas jag aldrig tvingas välja mellan maken och citroner för då vete tusan?! Nä, skoja bara men lite obsessed är jag allt. Trevlig kväll och ta en bit till vetja.

    SvaraRadera
  2. Haha, med de orden måste man ju bara testa baka denna kaka!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Såg den där i G-P och tänkte att jag måste testa den. Får bli nästa bakgrej jag provar. Har jag sagt att jag saknar dig? Kan du inte låtsas att du fikar med mig nästa gång du äter direkt ur formen, fast istället för att bubbelprata så skriver du ner dina tankar? Ingen förlorad tid, men massor av vunnen glädje. För mig. Puss

    SvaraRadera
  4. Åh då är vi två som älskar citron. :) Den här ska jag baka på torsdag då några vänner kommer över på en bit mat. Tipstack! Kram

    SvaraRadera
  5. Å nej Anna. Inte en till. Jag ser att jag måste baka den. Men just denna vecka när jag räknar kalorier som mest för att komma i helgens röda Filippa K klänning till storfesten. Och faaasiken vad kakan ser god ut. Äta direkt ut formen, jag ser mig själv.

    SvaraRadera
  6. Å, den fick jag recept på av min man för ett par dagar sedan, vad roligt att höra att den är värd att prova!

    SvaraRadera
  7. Verkar ju busenkel, den här måste jag testa! Men vad ska jag göra av alla goda recept du lägger upp, borde spara dem alla i ett blogginlägg med rubriken "Anna har lagat, Jessica vill laga" :P

    SvaraRadera
  8. Tar en skärmdump i mobilen på alla recept som jag gillar, perfekt att ha dem samlade så, telefonen har man ju liksom alltid med sig.
    Denna hamnade bland dem. Ska definitivt testas. Kanske på Joakims födelsedag, tror du den skulle passa herrn? Han är ju oxå ett fan av citron.
    Hoppas ni hade det mysigt igår :)
    Snart får vi allt börja planera sälen, tjohooo!
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Mina middagsgäster ska få prova den ikväll. Hoppas på succé. ;)

    SvaraRadera
  10. Den är sinnessjukt god den här kakan. Gjort den flera gånger och alla älskar den. Tack för superbra recept.

    SvaraRadera