torsdag 25 september 2014

Min bästa päropnpaj - ett recept utan massa mandelmassa och nötter




Ojojoj, tack för all feedback på äppelkakan (världens godaste). Jag har fått tackmail och instgramhälsningar, känner mig som värsta Martha Steward! Här kommer ytterligare en favorit med annan säsongsfrukt, nämligen päron!

Pajskal:
125 g smällt smör
1⁄2 dl strösocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1⁄2 tsk bakpulver

Fyllning:
2-4 st päron
3 st ägg
1 dl strösocker
1⁄2 dl vetemjöl
2 dl vispgrädde
rivet skal av 1⁄2 st citroner
2 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret och rör ner socker, havregryn, mjöl och bakpulver. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Låt stå i kylskåp ca 30 minuter.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Rör försiktigt med slev ner mjöl, grädde, citronskal och vaniljpulver. Skala och kärna ur päronen. Skär dem i skivor. Häll smeten i formen och lägg i päronen. Grädda på nedersta falsen i ugnen 40-45 min. Servera med lättvispad grädde eller vaniljkräm (recept på egen finns här).


Bon dessert!

2 kommentarer:

  1. Ännu ett smaskensfillibajsen-Anna recept!
    Ska jag testa på --- även om jag inte är så förtjust i varm frukt i kakor.

    Ha en fin kväll, kramilikram från London :)

    SvaraRadera
  2. Mm låter gottigt..... Det får jag testa. Kram anette

    SvaraRadera